Friday, January 25, 2013

Kisah di UniSZA...

Program Khidmat Masyarakat di SK Pulau Perhentian


Bulan Februari 2012 aku mendaftar di UniSZA sebagai pelajar DPLI untuk bidang Teknologi Maklumat. Dalam erti kata lain, bakal cikgu IT la. Kira tak lari jauh la dari bidang ijazah aku sebelum ni. Perasaan bercampur baur, seronok nak kembali belajar, takut pun ada nak menempuhi dunia sebagai pelajar. Jika sebelum ni asyik mengajar je. Kali ni bertukar situasi. Dipendekkan cerita dapat kawan baru, dapat kawan baik baru dapat pensyarah baru dapat semuanya baru-barulah. Situasi baru, persekitaran baru dan pastinya perasaan yang baru. Sekali lagi aku bersyukur sangat-sangat dipertemukan dengan situasi yang menyeronokkan seperti ni yang pasti menjadi antara memori indah dalam hidupku.

Masa mula-mula dapat tawaran ke UniSZA, terdetik juga di hati, universiti ni kurang popular berbanding IPTA lain. Lumrah seorang manusia, inginkan sesuatu yang ternama, termasuklah diriku. Nyata kusilap. Yang ternama dan gemilang tak semestinya terbaik untuk kita. Perancangan Allah tetap terbaik. Tak perlu dipertikaikan aturan yang telah ditetapkan. Sebelum ni aku pernah berjanji dengan diri sendiri untuk menjadi insan yang lebih baik dan moga dipertemukan dengan insan-insan dan situasi yang boleh membawaku ke arah kebaikan bukan sebaliknya. Maka, UniSZA sememangnya universiti yang lebih kepada ilmu-ilmu agama pastilah banyak kebaikan yang dibawa bersama. Alhamdulillah, banyak perkara yang aku belajar di sini selain ilmu pendidikan yang menjadi misi utama. Berada dalam persekitaran orang-orang hebat dengan ilmu dunia dan akhirat membuatkan aku kagum dan menyimpan angan-angan untuk menjadi insan sebaik mereka.

Pejam celik... 2 semester telah berlalu. Kisah suka duka di sini pasti terpahat dalam memori. Semester 3 aku kan mula latihan mengajar atau praktikum di sekolah. Harap-harap semua ilmu sebelum ni dapat dipraktikkan. 


No comments:

Post a Comment